Les 9.4 – Leadopvolging

Opdracht:

Deel screenshots van een paar DM gesprekken die je hebt gevoerd.

Let er uiteraard wel op dat je die persoon onherkenbaar maakt. Wel zo netjes en deel het dan ook in de groep om mijn feedback te ontvangen. 

Samenvatting:

Lead opvolging. Wat is dat nu eigenlijk? Het is eigenlijk het in kaart brengen van jouw potentiële klanten op Instagram. 

Het belangrijkste bij lead opvolging is dat wanneer je een reactie krijgt (in je DM of in je Feed) dat je daar op antwoord. Wellicht ga je op een gegeven moment herkennen dat iemand wel veel reageert.

Leads bijhouden kun je op verschillende manieren doen:

  1. Trello
  2. Excel
  3. Notion
Maak ook notities per potentiële klant. Wat schrijf je dan op?
  1. De personen die jouw Stories kijken. Doe dat bijvoorbeeld per dag aan het begin van de storyline en aan het eind van de storyline. Doe dit een week lang. Noteer de eerste 20 Instagram namen van mensen die je Stories bekijken. Is hier iets in te herkennen?
  2. Houd lijstjes bij van de polls. Als in: noteer de dag met welke poll dat is. Zo kun je het in je archief van Stories altijd terugvinden. Wat iedereen gestemd heeft, onthoud Instagram ook. Ook daarin kun je een patroon herkennen. Ideaal tijdens sales.
  3. Houd lijstjes bij van de polls. Als in: noteer de dag met welke poll dat is. Zo kun je het in je archief van Stories altijd terugvinden. Wat iedereen gestemd heeft, onthoud Instagram ook. Ook daarin kun je een patroon herkennen. Ideaal tijdens sales.

Hoe kom ik überhaupt aan leads?

  1. Polls / quizzen. Je ziet exact wie wat gestemd heeft. Dan kun je het contact ook aangaan met die persoon. Nooit, maar dan ook nooit met de intentie om te verkopen. Tenzij dit een gerichte poll is voor het plannen van een gesprek of twijfels die iemand heeft. Dan is het een ander verhaal.
  2. Start met: Hoi (naam), ik zag dat je …. had gereageerd op de poll. Ik heb een tip voor je die je daarbij kan helpen. Groetjes (jouw naam). Ze voelen zich gezien, gehoord en je geeft een tip. Dan kan het bijna niet anders dan dat ze reageren op jou. Je hebt ze immers geholpen. Dan kun je vragen: zijn er nog andere dingen die je lastig vindt? Soms voelt iemand zich volledig vrij om het gesprek aan te gaan met jou. Je speelt dus constant in op datgene wat die ander zegt. Je merkt dan vanzelf dat iemand een potentiële klant is.
  3. Duw nooit een aanbod door iemands strot. Op een gegeven moment voel je die vrijheid om dat wel te doen. Zeker wanneer je al langer gesprekken voert. Je kunt prima vertellen dat je merkt dat iemand ergens op vastloopt en dat jouw programma de oplossing kan zijn. Zet je vrijblijvend op de wachtlijst. Doe je het niet, ook goed he, even goede vrienden. Niemand die dan zegt: goh wat naar zeg. 
  4. Er is geen standaard script. Je moet jouw manier van communiceren vinden, ook in de DM. Het werkt niet wanneer je met mijn script werkt. Je moet de taal van jouw klant ook spreken en volledig jezelf zijn. Oefen hier ook echt mee! Je gaat ook gewoon plat op je bek en daar leer je van.