Les 9.3 – Zo maak je een goede storyline

Opdracht 1:

  1. schrijf al je belemmerende overtuigingen op.
  2. Shift je belemmerende overtuigingen door op te schrijven
  3. Maak positieve affirmaties.
  4. Voel of mediteren iets voor je is.**

Opdracht 2:

Stop met het volgen van mensen die energie lekken bij jou. Vul je Instagram met mensen waar je energie van krijgt. De rest van de mensen ontvolg je gewoon.

Samenvatting:

Je maakt een goede storyline door deze ook uit te schrijven. Dat is inderdaad even wat werk. Geloof me dat dit je meer verkopen gaat opleveren, wanneer je er op deze manier mee oefent. Dit is vooral slim wanneer je Stories maken nog wat lastig vindt. Het gaat er uiteindelijk om dat jouw kijker blij wordt: “What’s in it for them?” Het gaat niet om jou.

  1. Trigger
    1.  Jij in beeld
    2. Waar ga je het over hebben

      Voorbeeld: Je kunt niet verkopen op Instagram zonder dat je dit op orde hebt. 

  2. Body

    Kan zo lang zijn als je zelf wil. Houd er wel rekening mee dat iemand af kan haken wanneer er veel balkjes bovenin staan. Aan de andere kant: wanneer jij ze genoeg triggert en dingen leert, met andere woorden, het blijft interessant, dan blijven ze wel hangen. Denk aan je ideale klant! Wanneer iemand iets niet interessant vindt, gaat die persoon toch wel weg. Advies is wel om het zo kort en bondig mogelijk te houden om zo die aandacht vast te houden. Wissel je pratende Stories zoveel mogelijk af! Geen ramp wanneer dit niet altijd lukt. Als je het maar probeert.

    Je deelt de wat en de waarom en niet hoe je het doet. Voor de hoe moeten ze bij jou instappen 😉 Dat geldt voor kennisondernemers.

    Voorbeeld: 
    – Mindset:
    – Poll of Quiz belemmerende overtuigingen Stories maken
    – 
    Waarom is mindset zo belangrijk: 3 redenen

    Dit zou al een goede storyline zijn. We pakken hem nu nog eventjes door met een poll met de vraag: “ben jij bekend met mindset?” 

    Nooit, maar dan ook nooit als antwoorden: “ja” of “nee”. Beter is: “yes love it!” en “nog niet”. Nee is vaak negatief. Nu is het in dit voorbeeld niet per se verkeerd. Stel dat ik vraag: Vind je het leuk om een dagje met mij mee te kijken? Stel dat 90% dan nee antwoord en je doet het toch, dan neem je jouw volgers niet serieus. Probeer nee dus gewoon te vermijden ;-).

  3. Call to action (Einde)
    We willen een einde. Afhankelijk van wat je gaat doen bedenk je hoe je eindigt. Dit voorbeeld is een perfect voorbeeld voor mijn laatste week sales voor het BJIS. De groep is bijvoorbeeld al gestart en mensen kunnen nog instappen. Mindset is ook de eerste module, dus dat komt dan goed uit. 

    Tof onderwerp in het BJIS. Vertel ik waarom ik dat vind. Dat doe ik in persoon, want ik wil dat ze mijn enthousiasme meekrijgen. Mijn energie waar ze op aan kunnen gaan. 

    Ik geef een kijkje in de omgeving. Dan zien ze hoe het eruit ziet.
    Vind je dit ook een lastig onderwerp? Stap dan nog in op dit moment. Dat moment pak ik wat grootster aan. Verwijzen naar de link in bio of stuur me een DM.

***Ik geloof niet in standaard formats en jouw sausje eroverheen gieten. Ik wil dat Stories maken jou natuurlijk af gaat. Dat je dit onder de knie krijgt en je het op een gegeven moment niet meer uit hoeft te schrijven.***

Wat is nog meer belangrijk?

Zorg voor bruggetjes /  overgangen. Nieuw onderwerp? Bruggetje/overgang nodig. Je ziet dit overal. Als je ze maar wil zien. 

Bijvoorbeeld: Neem je kijkers mee wanneer je ergens naartoe gaat. Alsof ze met je meegaan. Kom dus niet ineens aan op een andere locatie. Je ziet mij aan het eind van de dag bijvoorbeeld ook opruimen, timelapse aan en muziekje eronder. 

Ander voorbeeld: Vanmorgen heb ik dit en dit gedaan. Vanmiddag staat dit op de planning.

Haakjes. Denk aan iets wat er gebeurd in jouw thuissituatie bijvoorbeeld. Maak een haakje van datgene naar iets rondom je bedrijf. Ik deelde bijvoorbeeld dat mijn kinderen met cijfers bezig waren in de lockdown en ik maakte daarmee een haakje naar hoe belangrijk statistieken zijn.

Bedenk altijd wat jouw kijker daaraan heeft. Zeker wanneer je zaken uit je privĂ©leven deelt. Dit is afhankelijk van jouw volgers. Ik merk een daling in mijn kijkersaantallen wanneer ik het over mijn kinderen heb. Dat is ook niet de reden dat ze mij volgen en een logische verklaring. Ik wil mijn privĂ©leven ook op die manier niet delen. Ik denk maximaal 10% zichtbaar. Maak daarin altijd keuzes voor jezelf. Hoe ver ga je? 

Haakjes zijn met name belangrijk wanneer je aan het verkopen bent. Haakjes naar je aanbod bijvoorbeeld. Als ik mijn BJIS wil verkopen, dan moet ik dat ook benoemen. Constant herhalen in je tekst in je Stories. Mindset is dus module 1 in BJIS en dat moeten ze weten. Die herhaling is ook nodig. Dat probeer ik veelvuldig te doen. 

Dit heb je nodig voor het inzetten van een goede storyline! Zet hem op!