Les 9.2 – Storytelling

Opdracht:

Wat is / zijn jouw grootste lessen vanuit deze podcast rondom Storytelling? Deel dit in de Facebookgroep bij de juiste tegel.

Samenvatting:

Waarom sommige verhalen aanslaan en anderen niet? Storytelling is de manier om betrokkenheid te creëren en je ideale klant te bereiken. Waarom? Simpel! Het lezen van een verhaal activeert 7 delen in ons brein. Het lezen van feiten en getallen maar 2. Jouw ideale klant onthoud het dus veel makkelijker!

Met emotie creëer je verbinding en laat dat nu precies gebeuren wanneer je aan de slag gaat met het vertellen van verhalen. Het gaat niet om verhalen zoals we die kennen uit sprookjes. Het gaat erom dat je emotie toevoegt aan een product of dienst. Met storytelling kun je mensen raken en enthousiast maken. Doordat je inspeelt op de emotie blijft het verhaal en jij met jouw boodschap beter hangen.

Het is wetenschappelijk onderbouwd dat storytelling zorgt voor verbinding. Jouw ideale klant vindt herkenning en pakt daarbij zijn eigen emoties en ervaringen. Dat zorgt voor een krachtige afgifte van dopamine. Jouw verhaal doet iets met die ander. Die dopamine zorgt ervoor dat we dingen veel beter onthouden. En een verhaal werkt ook oxytocine op. Dat zorgt voor een gevoel van vertrouwen en verbinding.

Leuk Angela, hoe doe ik dat dan?

Ik geef je wat tips:

  1. Wees geïnspireerd en deel je passie. Denk aan de reden waarom je je bedrijf begonnen bent. Op welke manier verbeter jij met je bedrijf, product of dienst het leven van jouw klanten?
  2. Introduceer een inleefmoment. Herkenning, iets waarin ze zich kunnen vinden.
    Wat is het triggermoment voor jouw volger? Die plaats waar alles niet gaat zoals het moet. Waar niet voorzien wordt in jouw behoefte wanneer je denkt aan een fysiek product. Wat is de transformatie? Het moment waar jouw klant na x aantal tijd staat? En wat is de absolute levensles die jij hebt geleerd en die je jouw klanten mee wil geven?
  3. Bouw een verhaal altijd op in stappen. 1. Trek de aandacht van je volgers met een vraag of onverwacht uitspraak. 2. Vertel een verhaal over waar ze allemaal wel niet tegenaan lopen en hoe jouw dienst zorgt voor dat succes dat ze zoeken. 3. Moedig jouw volgers aan om actie te ondernemen. 
  4. Reviews van klanten is ook een vorm van storytelling. Laat hen dit opschrijven of zelfs vertellen in een video wanneer ze daartoe bereid zijn. Ga live met hen op Instagram bijvoorbeeld. Juist om te laten zien wat het voor die ander gedaan heeft. Bij een webshop is dat natuurlijk anders als het om video gaat. Geschreven reviews, printscreens van berichten kan natuurlijk altijd.
  5. Video en storytelling is krachtig. Passie, lachen en gesprek. Dat zijn de 3 zaken die nodig zijn.
    – P
    assie geeft energie en dat zorgt ervoor dat jouw volgers de aandacht erbij houden. 
    – Bij storytelling gaat het om emotie. Lachen is een van de sterkste emotionele reacties. Authentiek lachen uiteraard, niet gemaakt. Dat komt niet over. Als je passie voelt voor een onderwerp, dan is je enthousiasme ook authentieker en dat pakt niemand je af.
    – Weet je wat je wil vertellen? Het komt onnatuurlijker over wanneer je leest vanaf een autocue. Die heb je namelijk ook als app op je telefoon. Het is belangrijker dat je oefent en het doet. Zo wordt je steeds krachtiger in Stories en op video.

Dit waren enkele tips die belangrijk zijn bij het toepassen van storytelling in je Stories. Dit kun je ook gebruiken in andere vormen van video, presentaties en in geschreven teksten.

Ga hiermee aan de slag! Oefen ermee, speel ermee. Veel succes en veel plezier!