Als ik jou vraag om Stories te maken. Welke gevoelens roept dat op? Welke gedachten heb je hierover? Laat mij dit ook weten in de strategiesessie. Ook hier zie je dat ik weer begeleid in dit proces van jezelf laten zien.
Stories is voor het eerst in augustus 2016 gekomen. Ik weet nog dat ik dacht: “wat moet ik ermee?” En nu is het niet meer weg te denken en ik vind het heerlijk om Stories te maken. Dat gun ik jou ook!
Dat ook jij dat volledig kunt omarmen. Wat belangrijk is, is dat jij weet wat de kracht van Stories is. Dat ga ik je in deze video vertellen.
De kracht van een community op Instagram is enorm groot. Video levert daar een hele grote bijdrage aan. In dit geval dus ook Stories. Het is de manier om dichter bij jouw ideale klant te komen. Er is minder afstand, omdat ze jou letterlijk zien. Ze voelen je energie. Ze zien je emoties. Het complete plaatje krijgen ze. Ze kennen je al van je teksten. Ze zien je op foto’s en nu ook video. Jou zien is een onmiskenbare kracht die veel ondernemers nog onderschatten. De kijkers naar jouw Stories zijn de meest loyale volgers. Die volgers die jouw Stories kijken, zijn dus al een stuk warmer. Zij zijn niet volledig koud. Je kunt je voorstellen dat de sales ook in 90% van de gevallen plaatsvindt vanuit de Stories. Vanuit die Stories krijg je reactie, reageren ze op polls en stickers, waardoor ze letterlijk die interactie met jou aangaan. Zodra jij een berichtje krijgt in je inbox, reageer je daarop en de relatie met die ander wordt sterker. En dat is wat Stories doen. Dit kost tijd. Het opbouwen van een relatie. Het opbouwen van die community.
Wanneer je een date hebt, ga je ook niet meteen trouwen toch? Zo werkt dat op Instagram ook. Het kost tijd voor ze je kennen, leuk vinden, vertrouwen en voordat ze denken: ik ga nu iets bij jou afnemen. Hier gaat het erom dat ze jou zien met jouw energie. Daar gaan ze op aan. Daarom hamer ik zo vaak op het feit dat het belangrijk is om jezelf te laten zien. Hoe zorg je ervoor dat die kijker ook blijft kijken en niet afhaakt omdat ze het saai vinden? Daar komen we later in deze module op terug.
Stap over je angst heen om Stories te maken. Wellicht is dat bij jou niet het geval, super! Ik weet nog goed dat ik mijn eerste Stories maakte. Ik heb ze helaas niet meer. Het sloeg in als een bom! Ik was helemaal flabbergasted. Kreeg alleen maar positieve reacties. Mensen genoten ervan om mee te kijken in mijn leven en mij te horen en te zien. Dat heeft mijn blog toen echt een enorme boost gegeven. Ook mijn Instagramaccount groeide. Nu missen ze mij zelfs wanneer ik er niet ben. Je wil uiteindelijk creëren dat ze steeds benieuwd zijn naar jouw Stories. Het is dus zonde (en dom!) wanneer je dit niet zal inzetten.
Teksten worden ook anders geïnterpreteerd. Denk maar eens aan een mail die je ooit gestuurd heb. Vanuit emotie vlieg je in de pen en dat proef je daar ook doorheen. Dat is waarschijnlijk een felle mail. Je laat het rusten en je kijkt er nog eens naar. Lees maar eens je berichtje op verschillende manieren. Wat doet dat met je? Het is maar net met welke houding jouw lezers jouw berichten lezen. Met video wordt dit al minder, want ze horen jouw intonatie, ze horen jouw emotie daar ook bij.
Jouw energie nemen ze over. Dat is ook de reden waarom veel ondernemers mijn energie heerlijk vinden. Sommigen vinden mij teveel. Dat kan! Twee ondernemers gaven dat aan. Een vooraf en ze stapte ook niet in. Dat is oke, want dan word je gek als je mijn video’s moet kijken. Er was ook iemand die hier bang voor was. Echter zorgde mijn energie juist voor een goede boost en enthousiasme voor haar. Zo zie je dat je altijd je ideale klant aantrekt.
Dat is de kracht van Stories. Jouw energie kun je overbrengen en dan kan het bijna niet anders, dan dat je superblij wordt van die inzet van Stories. Hoe dan? In de tweede les ga ik het met je hebben over storytelling.