Les 8.4 – Reels

Samenvatting van deze les vind je helemaal onderaan deze pagina. Eerst nog 3 extra video’s met uitleg. 

Hoe je je een reels in Instagram?

Je kunt je reels ook editten in InShot. Ontdek hier hoe.

Hoe edit je je reels met een geluidsfragment?

Samenvatting:

Even wat feitjes:

  • De aandacht verschuift bij mensen. We kijken graag snelle content. Denk aan Instagram Stories en Instagram Reels speelt daar dus op in.
  • Het is meer hap-snap content dat leuk is om naar te kijken.
  • Instagram Reels zijn korte video’s van 15, 30 of 60 seconden.
  • Je krijgt een extra tabblad op Instagram wanneer jij jouw eerste Reels maakt.
  • Reels verdwijnen niet, ze blijven zichtbaar.
  • Of je nu 100, 500, 1000, 5000 of 10.000 volgers hebt, maakt niets uit. Je kunt net zo goed veel views krijgen en dat betekent dus ook meer bereik.
  • Je naamsbekendheid groeit en je kunt een (nieuwe) doelgroep aanboren.
  • Reels hebben een langere levensduur. Kijk maar eens wanneer je er 1 hebt geüpload hoe die het na een week doet. Binnen 7 – 14 dagen loopt je Reels vaak op en zelfs daarna kan dat nog!

Reels kunnen dus zorgen voor meer groei op je account. Let wel op dat dit niet altijd jouw ideale klanten zijn. Verwacht ook niet dat meer volgers, automatisch ook meer klanten betekent. De volgersreis start voor hen vanaf jouw Reels. Ze kennen alleen dat stukje nog.

Reels inzetten is eigenlijk een laagdrempelige manier voor je (toekomstige) volgers om jou en je bedrijf beter te leren kennen. Ik geef je even wat voorbeelden:

  • Deel tips voor jouw volgers. Deze doen het altijd goed.
  • Maak een tutorial of uitleg over een dienst/product.
  • Beeld een herkenbaar scenario uit van jouw doelgroep. Een humoristische video kan ervoor zorgen dat jouw Reels viral gaat. Doe dit wel op een manier die bij jou past. Humoristisch betekent niet automatisch onprofessioneel. Zoek daarin dus naar een balans.
  • Laat een dag uit jouw leven zien. Een stukje achter de schermen zorgt voor meer verbinding met jouw volgers.
  • Laat jouw werk zien. Bijvoorbeeld van begin tot eind in een versnelde video.

Je hoeft trouwens helemaal niet te dansen in je Reels. Dat zie je veel ondernemers wel doen, dat heeft te maken met TikTok. Instagram heeft daar een versie op gemaakt met Reels. Je hoeft ook niet per se te wijzen. Kortom het is aan jou hoe jij Reels in wil zetten. Je hoeft ook niet altijd muziek te gebruiken. Je kunt ook jouw stem gebruiken hiervoor. Dat kan als voice-over of een video waarin jij praat.

Ik wil het ook nog even met je hebben over het algoritme van Reels. Instagram heeft zich daarover uitgesproken en dat deel ik graag met je.

  1. Fan van Reels? Fan van Tiktok? Eén keer content maken en hergebruiken. Dat gaat voor TikTok en Reels niet meer op. Zodra er ook maar een logo zichtbaar is van TikTok of een andere app die je gebruikt om Reels te maken, geeft Instagram je GEEN voorrang. Instagram zegt zelfs dat ze je niet zichtbaar maken in de Reels explorer tab. Dat is dé plek waar je kunt groeien. Instagram voorkomt zo dat er op twee platforms dezelfde content te vinden is. Het verbaast mij niets, want TikTok en Instagram vechten toch een beetje om hetzelfde publiek.

  2. Filmpjes die kwalitatief minder goed zijn, hebben ook pech. Die worden daar ook niet meer getoond. Je wordt dus niet meer zo snel ontdekt. Tijd voor een nieuwe telefoon of camera dan maar? Goede reden voor mij om toch die nieuwe iPhone te kopen.

Wat moet je dan wel doen? Reels maken die:

  1. zorgen voor plezier. Waar mensen blij van worden, die hun attentie grijpt, die ze aan het lachen maakt of een verrassing of twist heeft.
  2. inspirerend zijn, denk ook aan trends waar anderen makkelijk in mee kunnen doen.
  3. creatieve tools gebruiken zoals de tekst, filters of camera effecten die Reels zelf biedt.
  4. verticaal gefilmd zijn, lijkt me logisch deze.
  5. muziek uit de  Instagram muziek bibliotheek gebruiken of originele audio die je vindt via Reels.
  6. experimenterend zijn. Probeer iets nieuws, wees je zelf en bekijk wat werkt voor jou.

Instagram laat ook weten wat je vooral niet moet doen. Reels maken die:

  1. qua beeld een hele lage resolutie hebben of wazig zijn.
  2. gerecycled zijn van andere apps waarbij je het logo of watermerk ziet van die apps.
  3. een rand hebben om de Reels heen.
  4. waarbij het beeld te veel tekst heeft.
  5. niet past bij de handleiding van Instagram’s Community.

Door je hieraan te houden vergroot je jouw kansen enorm op Instagram. Je maakt een grote kans op het bereiken van een nieuw publiek en meer volgers die in potentie klant bij jou kunnen worden.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw Reels!