Les 7.3 – Gidsen

Opdracht 1 & 2

1. Bedenk voor jezelf welke Gidsen jij voor je bedrijf kunt maken. Deel jouw ideeën onder de tegel in de Facebookgroep. Dan kan iedereen met elkaar meedenken en voorzie ik jou van feedback. 

2. Maak een eigen gids en deel de link in de groep bij de betreffende tegel, zodat we feedback kunnen geven.

Kijk live mee hoe je een gids aanmaakt!

Opdracht 2:

Maak een eigen gids en deel de link in de groep bij de betreffende tegel, zodat we elkaar feedback kunnen geven.

Samenvatting:

Instagram zei dat het zijn gebruikers een manier wilde bieden om “gemakkelijker aanbevelingen, tips en andere inhoud te ontdekken” van hun favoriete accounts. Nou dat lukt zeker met Instagramgidsen!

Veel ondernemers zetten dit nog niet in. Gemiste kans! Zie het als een krant/magazine. Je kunt hier al je berichten verzamelen op 1 plek om het je volgers zo makkelijk mogelijk te maken. Het gaat om eigen berichten en berichten van een ander die je hebt opgeslagen. Mijn tip: eigen content. Een Gids kun je ook delen in je Stories. Ideaal voor nieuwe volgers en wanneer jij een bepaalt onderwerp weer even in het daglicht wil stellen.

Wat is het?

Je kunt verschillende gidsen maken:

  1. Voor plaatsen. Ideaal ook voor fotografen of reisbloggers bijvoorbeeld. Deel daar jouw favoriete plaatsen per gids. Als fotograaf kun je laten zien waar jij altijd shoot.

  2. Producten. Je kunt hier jouw favoriete producten aanbevelen. Van anderen of van jezelf dus. Ideaal voor mensen met een webshop. Daar kun je jouw favoriete producten zetten. Kan ook met items in de korting. Zie het eigenlijk als een shopping gids voor jouw volgers.

  3. Berichten. Hier kun je je eigen berichten en video’s uit je feed delen. Je kunt de gids een naam geven, de berichten toevoegen, deze een titel geven met een korte omschrijving waar het bericht of de video over gaat en klaar is Kees!

LET OP! Je kunt alleen berichten in je Gids delen die ook in je Feed staan. Let daar dus op wanneer je bijvoorbeeld een IGTV of een Reels hebt gemaakt die je wil plaatsen in je Gids. Eenmaal uit je Feed (profielraster noemt Instagram dat), dan kan hij er niet meer terug in. Mijn advies is om goede covers te kiezen die in je Feed passen, zodat je het gewoon kunt laten staan.

Ideeën voor een gids

  • Jouw werkwijze
  • Jouw ondernemersreis
  • Een belangrijk en groot thema in jouw bedrijf
  • Een minicursus
  • Tips rondom een bepaald onderwerp delen.

Hoe maak je een gids?

Je kunt dus verschillende gidsen maken voor onderwerpen die bij jouw bedrijf belangrijk zijn. Ga naar het plusje bovenin je profiel en klik op Gids. Daarna wijst het vanzelf. Je kunt hem ook verder aanvullen. Met andere woorden: hij hoeft niet af te zijn. Hoe fijn is dat!? Je kunt ook de volgorde van de berichten in je gids veranderen, dat is best handig wanneer een andere volgorde beter is.

Waar bekijk je een gids?

Om een gids te bekijken, ga je naar het profiel van een van jouw favoriete accounts. Je tikt op het pictogram van een gids (lijkt op een krant) om een gids te bekijken. Als je meer wilt weten over een specifiek bericht, tik je gewoon op de afbeelding of video om het originele Instagrambericht te bekijken. Je kunt ook een gids voor je Stories delen door op de knop delen te tikken.