Les 6.1 – Mindset verkopen via Instagram

Opdracht 1:

Schrijf voor jezelf op wat jij lastig vindt aan het verkopen op Instagram. Waar je onzeker over bent enzovoorts. Heb je hier een vraag over, stel hem dan voor de volgende Q&A. Ook hier zie je dat de ondernemers feedback krijgen.

Samenvatting:

Hoe denk jij over verkopen via Instagram? En wees eerlijk tegen jezelf. Wanneer jij moeite hebt met het woord verkopen of het idee dat je verkooppraatjes moet houden, dan lukt het sowieso niet. Dit is een verandering die je echt door moet maken. Ik heb een hekel aan het woord moeten, alleen is het in dit geval echt nodig wil jij verkopen halen uit Instagram.

Er is een duidelijk verschil tussen ondernemers die verkopen draaien uit Instagram en ondernemers die dit niet of te weinig lukt. Dat heeft te maken met verschillende elementen, waaronder jouw mindset. Daar gaat het in deze podcast over.

Dit hebben we in de eerste module ook besproken. Nu gaat het specifiek over het verkopen. Probeer voor jezelf op te schrijven wat je er lastig aan vindt. Je mag dit ook met me delen in de Facebookgroep. Door het te benoemen kun je het ook doorbreken.

Ik bespreek de 3 hoofdzaken waar ondernemers vaak op stuklopen:

  1. Verkopen an sich.
  2. De ander niet zien.
  3. Geen geduld hebben omdat de focus ligt op de omzet.

1. Verkopen an sich.

Ze hebben zelf een hekel aan verkopen. Vinden bijvoorbeeld de energiemannetjes aan de telefoon vervelend. Ze hebben dus zelf ergens een enorme aversie tegen verkopen. Probeer dat eens te kantelen. Bedenk dat je niet iets aan het verkopen bent. Je bent iemand aan het helpen met jouw dienst om ergens in verder te komen, in te groeien of je maakt iemand blij met je product. Dat voelt toch direct anders? Dus je helpt iemand om te groeien of blij te maken en jij krijgt ervoor betaalt. Zo simpel is het uiteindelijk. Je bent niet iemands geld aan het aftroggelen. Je staat niet op de markt te schreeuwen dat jouw aardbeien het goedkoopst zijn. Je bent geen Tellsell reclame.

2. De ander niet echt zien.

Je hoort die persoon wel, maar je luistert niet. Ik geef even een heel praktisch voorbeeld die we ons bijna allemaal wel kunnen voorstellen. Ik weet nog dat ik voor het eerst een keuken ging kopen met mijn man. Dat is nu zo’n 8 jaar geleden. We kochten een huis op tekening, het moest dus nog gebouwd worden. We moesten een badkamer uitzoeken en een keuken. En over die keuken wil ik het even hebben. Wij gingen naar de keukenzaak die goed bekend stond hier en onze ervaring was op zijn zachtst gezegd naar. Hij vroeg naar ons budget. Dat noemden wij. We liepen een beetje rond en hij maakte de keuzes voor ons. Hij vroeg niet wat wij wilde.

Zijn doel was ons een keuken te verkopen die binnen ons budget paste. Aan het eind van de rit hadden we nog geen achterwand voor de keuken en ook geen spotjes onder de keukenkastjes. Ja het viel binnen budget en daar was ook alles mee gezegd. Het was uiterst onaangenaam. Daarna wilde hij dat we vrij snel tekenden. Nou je zult begrijpen dat we dit niet deden. We voelden ons totaal onbegrepen. Het was onze eerste keuken die we kochten. We hebben nergens verstand van. Snappen het verschil niet tussen het een of het ander. We weten niet eens wat we mogelijk nodig hebben. Een Quooker was bij deze zaak niet eens een optie. We kochten de keuken ergens anders en leerden van dit eerste proces heel veel.

Op Instagram werkt het niet eens anders, al hebben we dat gevoel wel. Dat gevoel mag je loslaten. Het enige verschil is dat het een sociaal platform is en je iemand niet direct face-to-face spreekt. De ander ziet jou wel en jij de ander in principe niet. That’s it. Toch moet je iemand zo wel benaderen in alle uitingen die je kunt gebruiken op Instagram en met name in video dat het meest dichtbij een real live ontmoeting komt.  Snap die persoon dus echt. Of dit nu gaat om diensten, uitjes, sieraden, eten, kleding enzovoorts. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt. Zorg dat die potentiële klant zich gezien en begrepen voelt. Een aankoopproces is een emotioneel proces. Daar zijn 4 emoties voor nodig en wanneer je die aanstipt, gaat dat proces bij die ander starten.

3. Geen geduld hebben omdat de focus ligt op de omzet.

Op het geld verdienen. Ja maar Angela dat is toch nodig. Yes dat snap ik. Mijn hypotheek betaal ik ook niet met likes en reacties. Alleen die focus daarop leggen zorgt uiteindelijk ook voor veel stress. En dat is het laatste dat je wil wanneer je jouw dienst of product aanprijst. Daarbij kost het in sommige gevallen meer tijd. Over een aankoop van 10 euro denken mensen wellicht iets minder na over de investering dan bij een coachingstraject. Het proces blijft in beide gevallen gelijk. Bij het proces van een aankoop van 10 euro gaat het alleen een stuk sneller. Hoelang een proces duurt, verschilt per persoon. Daar is geen standaard rekensommetje voor. Zou wel makkelijk zijn he? Helaas. Dat mag je dus ook loslaten. Heb geduld.

Deze 3 facetten zijn ontzettend belangrijk. Luister deze podcast een aantal keer, zodat het ook echt bij je landt. 

Lieve ondernemer. Je kan het!