Les 10.2 – Hoe ontwikkel je een doorlopende strategie?

Opdracht:

Deel jouw uitgewerkte strategie met mij in jouw eigen drive en geef dit aan in de Facebook Community

Samenvatting:

Een module zonder video. Hier komt alles samen wat je in de afgelopen weken hebt geleerd. Dezelfde informatie die je hieronder vindt, volgt binnenkort nog als checklist. Houd deze bij de hand wanneer je merkt dat je vastloopt in je communicatie.

Jouw strategie Een strategie ontwikkelen is nodig om Instagram succesvol in te zetten. Dit is geen boekwerk aan informatie. Het moet behapbaar zijn. Zie dit als een raamwerk of blauwdruk voor jezelf en mogelijk voor anderen wanneer je het uitbesteed of iemand in dienst neemt. Hier kun je steeds aan toetsen of dat wat je deelt, nog steeds bijdraagt aan dat wat je wil. Hier vloeit keer op keer jouw contentplan uit.

Randvoorwaarden Wat belangrijk is, is dat je jouw randvoorwaarden op papier zet. Op die manier weet je zeker dat je jouw Instagramstrategie volgt. Zorg dat je dit dus op papier hebt staan:

  • Wie is je ideale klant?
  • Wat is je missie?
  • Wat is je boodschap?
  • Wat is jouw verhaal?
  • Wat wil je bereiken?
  • Hoeveel dagen besteed je per week op Instagram?
  • Hoeveel uur per werkdag besteed je op Instagram?
  • Welke doelen heb ik?
    • Aantal volgers
    • Aantal verkopen
    • Een lancering
  • Welke thema’s heb je voor jouw content?
  • Hoeveel berichten wil je online hebben per week (geschreven bericht, IGTV, Reels)?
    • Hoeveel berichten zijn sales (20%) en hoeveel berichten zijn waarde (80%)?
    • Feed ontwerp | foto’s in combinatie met templates
  • Stories
    • Hoeveel werkdagen?
    • Wat wil je uitstralen?
    • Hoe en wanneer beantwoord je je DM’s?
  • Wanneer ga ik live? Op welke momenten is dat?

Lancering
Hoe ziet mijn lancering eruit? Werk dit per dienst / product uit, zodat je een blauwdruk hebt.

  • Hoeveel dagen / weken pre-launch?
  • Hoeveel dagen / weken launch?
  • Hoeveel dagen / weken post-launch?
  • Hoeveel uur per dag besteed je op Instagram in een (grote) lancering?
  • Werk per fase uit hoe dit eruitziet in de vorm van content. Zo vloeit jouw contentplan daar steeds weer uit voort.