Wie ben je en wat doe je?
Vertel dit in maximaal 2 zinnen. Die van mij is: “Ik help ondernemers om vanuit fun een sterke Instagramstrategie te bouwen die klanten oplevert.” Deel jouw zin in de community. De ondernemers delen in de community hun zin, zodat ze mijn feedback daarop ontvangen.
De opdrachten rondom je kernwaarden vind je in het werkboek!
Personal branding is het creëren van een merk dat weergeeft wie je bent. Zo simpel is het. Wanneer je dat helder hebt, is het zoveel makkelijker om Instagram in te zetten. Je hoeft je niet anders voor te doen dan wie je bent. Maar wie ben je dan? Wie jij bent als persoon, bepaalt ook hoe je overkomt op jouw klanten. Dat zorgt er ook voor dat jij de klanten aantrekt waar jij oprecht blij van wordt. Dan heb ik het niet over Jantje die 31 jaar is, 2 kinderen heeft en blij wordt van haar bedrijf. Dat zegt niets over jou namelijk. Kernwaarden zijn hierbij ontzettend belangrijk.
Het is niet te bedoeling dat je iemand anders bent op Instagram. Dat je een concurrent kopieert, omdat hij of zij het zo goed doet op Instagram. Jezelf zijn is dus ontzettend belangrijk, want niet trouw zijn aan jezelf, kost meer energie en moeite. Dan kun je iemand moeilijk bereiken.
Klanten gaan met jou in zee, want mensen kopen van mensen. Ze kopen niet alleen om wat je doet, maar ook om wie jij bent. Er moet een klik zijn, vertrouwen, een match. Die connectie maak je door jezelf te zijn, maar dan moet je wel weten waar je voor staat. En laten we dat als ondernemers nu vaak niet onder de loep nemen. Het is niet iets wat je moet worden, dit ben je al. Het enige dat je nodig hebt is jouw persoonlijkheid en daar zijn kernwaarden erg handig voor.
Dus…. wie ben jij echt? Zonder je aan te passen aan je omgeving!
Je klanten willen direct weten of ze op de juiste plek zijn en of jij bij ze past. Als dat lukt dan staat je personal brand. Voor Instagram is dit belangrijk. Daarom focussen we ons op hetgeen dat we nodig hebben voor Instagram.
Vertel eerst wat je bent en dan past wat je doet. Je wilt dat een mogelijke klant geen enkele vraag heeft over wát je bent en tegelijkertijd een goed gevoel bij je krijgt.
Stel jezelf dus de vraag:
Heel simpel en toch vergeten we dit vaak. Wanneer je veel verschillende dingen doet, dan raakt jouw potentiële klant de weg al kwijt. Dat ik ook incompany trainingen geef voor LinkedIn heb je niet voorbij zien komen. Dat doe ik wel, alleen deel ik dat elders.
Je onderscheidt je van je concurrenten door wie je bent en wat je uitstraalt, niet door een originele naam te geven aan wat je doet.
Hoe ik dat doe? Dat is pas de stap daarna. Dan komt als het ware mijn aanbod pas. Eerst moeten ze op Instagram weten wat je bent en wat je doet. Daar mag dus geen twijfel over bestaan.
Je bent je kernwaarden
Dat wat je onderscheidt van anderen zijn jouw kernwaarden. Zij zijn de kern van jouw identiteit. Ik heb een flinke lijst met kernwaarden voor je in het werkboek. Zodra jij deze helder hebt, geven ze een fijne ondersteuning in jouw Instagramstrategie. Persoonlijkheid hebben we namelijk nodig.
Persoonlijkheid op Instagram
Wat jij uitstraalt, krijg je terug. Bepaal voor jezelf daarom wat je wel en niet laat zien op Instagram. Je hoeft niet ALLES te delen wat er in je leven gebeurt. Er is een verschil tussen privé en persoonlijk. Daarom is het belangrijk dat je dit voor jezelf in kaart brengt. Bedenk ook wat daadwerkelijk bijdraagt aan je bedrijf. De scheidingslijn tussen het feit dat mensen je moeten leren kennen en van alles delen over je fitgirl lifestyle en je kinderen, is iets anders.
Beantwoord voor jezelf de volgende vragen: